مبانی شادکامی در حقوق طبیعی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده سامان نیک نژاد
- استاد راهنما محمدجواد جاوید ولی رستمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
گفتن اینکه هرکس بهطور از حق شادکامی برخوردار است خیلی ساده است. اما این حرف به این معنا است که ما باور داریم، دولت میتواند شادکامی شهروندان را فراهم کند، لذا عدالت حکم میکند که همهی افراد شاد باشند و درغیر اینصورت ما با وضعیت نقض حقوق بشر مواجه هستیم. ازسویی دیگر، واضح است که شادی را نمیشود تضمین کرد، بنابراین سخن از حق شادکامی ادعایی بیهوده بهنظر میرسد. لیکن از ظاهرِ دعوا که بگذریم میتوان دستِکم با بهخرج دادنِ کمی خوشبینی از حقِ جستجوی شادکامی سخن گفت. از این منظر، ممکن است که افرادی به دلیل ترکیب شیمیایی مغزشان در موارد افسردگی حاد هرگز نتوانند به شادی دست پیدا کنند اما اگر همین افراد به جستجوی شادکامی برخاستند نمیتوان بههر بهانهای مانعی بر سر راه ایشان تراشید. مسئلهیِ دیگر این است که آیا ما میتوانیم شادی خود را همانطور که میزان کلسترل یا قند خون خود را میسنجیم، اندازه بگیریم. بسیاری از مردم شادکامی را چیزی میدانند که قابل اندازهگیری نیست. آنها معتقدند که شادی بسیار انتزاعی، ذهنی و غامضتر از آن است که بشود برای آن تعیین کمیت کرد. روشهاییهم که برای اندازهگیری شادکامی پیشنهاد شدهاند؛ برخی بهشکل فریبندهای ساده و برخی دیگر تا بینهایت پیچیده هستند. مشکل دیگر روشهایی است که مردم از آن طریق به شادی دست مییابند. بعضی از مردم معتادانِ واقعی آدرنالین هستند. آنها اگر دستشان برسد خود را با طناب از ارتفاع پرتاب میکنند، با دوچرخه از کوه فرود میآیند، عدهای دیگر برای شادی، مواد مصرف میکنند. قرارهای گروهی برای آببازی یا فانوس هوا کردن راه دیگری برای شادی کردن است. برخی ممکن است همین حالت را با مطالعهی یک کتاب خوب، پدید آوردن یک اثر هنری کسب کنند. تعریف روشن ما از شادی قابل ابتیاع آنچنان که حدود مسئولیت دولت را روشن کند میتواند به مشخص شدن مرزها میان شادیها کمک کند. درهرحال معتقدیم که با استناد به رواج برخی روشها (مثل مصرف مواد)، نمیتوان ارزشها (مثل شادکامی) را از سکه انداخت و یا مخدوش جلوه داد. در این رساله تلاش من این است که با طرح حق شادی این موضوع را در معرض گفتوگو قرار دهم تا با برانگیخته شدن انتقادها این موضوع جایی را در میان مباحثات حقوقی برای خود باز کند و ادبیاتی هرچند اندک بَر محورِ آن تولید شود.
منابع مشابه
مبانی التزام در حقوق قراردادها
در تعامل حقوقی انسانها با یکدیگر قرارداد شکل میگیرد و افراد خود را وفادار و ملزم به این قرارداد میدانند و عهد شکستن را مذموم و سزاوار پرداخت خسارت میشمارند و به حکم همین قرارداد است که شخص ملتزم و متعهد به انجام امری میگردد و از سوی دیگر این تعهدات دارای قدرت اجبار کنندهای میباشند که به شکل ضمانت اجرای آن متبلور و از صرف وعدههای اخلاقی متمایز میگردند. منشأ قدرت التزام از کجا نشأت میگی...
متن کاملجوهر حقوق بشر در نظریههای «حقوق طبیعی» و «حقوق اسلامی»
جهانشمولی حقوق بشر را نمیتوان صرفاً توسعه کمّی و عرضی آن دانست، بلکه بیشتر مراد از حقوق بشر جهانشمول حقوقی کیفی و است. در حقیقت، مفروض چنین حقوقی این است که ریشه آن در هر انسانی یافت شود و در هر زمان و مکانی قابل احقاق و اعمال است؛ بنابراین حقوق بشر جهانشمول، حداقلی از حقوق طبیعی و فطری است که هر انسان از آن جهت که انسان است از آن بهرهمند است. لذا این کشف و فهم حقوق بشر جهانشمول امر جدیدی نیست،...
متن کاملمبانی حقوق همبستگی
حقوق همبستگی به مجموع حق هایی گفته می شود که درصدد ایجاد یا تقویت همبستگی در جامعة بین المللی هستند. از صورتبندی این حقوق در دهة1970 میلادی تاکنون، مناقشه های نظری زیادی دربارة این حقوق، جریان داشته است. برخی این حقوق را متضمن تغییرات گسترده و عمیق در جامعه بین المللی می دانند که به اصلاح و تکمیل و تقویت نظام حقوق بشر و اخلاقی و اجتماعی و انسانی شدن حقوق بین الملل منجر می شود. مقاله حاضر، استدل...
متن کاملبررسی مبانی حقوق اجتماعی
حقوق اجتماعی مجموعه حقها و حمایت هایی است که از طریق آن آسایش، رفاه و بهزیستی به حداکثر و عدم رفاه به حداقل میرسد. هدف این حقوق، برخلاف برداشت های مارکسیستی و سوسیالیستی، نه حذف نفس نابرابری؛ بلکه تلاش برای حذف نابرابری غیر عادلانه است. در حالی که در نظام های غربی، دولت طرفدار حقوق اجتماعی مولودی تازه و به تأسی از الگوی حکومت سوسیالیستی و با هدف بازداشتن تودهها از توسل به انقلاب سوسیالیستی پد...
متن کاملبررسی مبانی حقوق اجتماعی
حقوق اجتماعی، جایگاه مهمی در اندیشههای سیاسی، فقهی، حقوقی و مدیریتهای اقتصادی و اجتماعی دارد. در دین مبین اسلام، از همان آغاز شکلگیری، چه در نصوص و چه در عمل و سیرة پیشوایان دین، اهمیت حقوق اجتماعی بهلحاظ حفظ کرامت انسانی و تأمین بنیانهای جامعة سالم دینی یادآور شده و برای آن، نظام خاص حقوقی و اجرایی طراحی شده است. این در حالی است که در نظامهای غربی، راجع به حقوق اجتماعی، مبانی، الگو و نظا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023